De basis voor een makkelijke eter (baby vanaf 4 tot 12 maanden)!

Zijn eerste hapje was wortel!

Wij hebben een makkelijke eter. Een ZEER makkelijke eter. Dit moeten we natuurlijk afkloppen, want hij is nog maar 16 maanden, maar voor nu is het gewoon genieten voor ons (en voor hem) tijdens etenstijd. Laat ik beginnen met te zeggen dat dit natuurlijk vooral aan zijn karakter ligt. Ik wil niemand met dit artikel overstuur maken dat zij in hun opvoeding iets niet goed hebben gedaan als zij nu kampen met een moeilijke eter. In dit artikel wil ik enkel vertellen hoe wij dit hebben gedaan bij ons kind. En dit heeft voor ons heel goed uitgepakt. Het kan zijn dat het voor jou anders uitpakt/werkt. Iedereen is verschillend :) maar wellicht heb je wat aan onze tips:

Zijn eerste hapje was wortel!

Zijn eerste hapje was wortel!


4 maanden – groente.
Wij zijn begonnen met gepureerde groente geven toen hij 4 maanden oud was. Ik stoomde wortel, pompoen of courgette, pureerde het en vroor het in ijsblokjes vormen in. Dan maakte ik diepvrieszakken met de datum er op en deed hier de ingevroren groente in. In het begin kreeg hij maar heel weinig, twee ijsblokjes groente per dag. Zijn eerste hapje was wortel. Meteen lekker? Nee hoor, dat zeker niet. Maar wij gaven iedere soort groente voor minimaal 3 dagen lang, ook als hij uit zijn mond werkte. En bij iedere groente begon hij het na dag 3 lekker te vinden. Gewoon volhouden dus ;). Een baby heeft tijd nodig om aan een smaak te wennen, geef hem ook die tijd. Oh ja, ook een belangrijk puntje vond ik: ik gaf hem nog geen fruit omdat ik hem niet meteen een zoete smaak aan wilde wennen: eerst de basis namelijk groente! ‘s Avonds kreeg hij nu voor het eerst een beetje rijstebloem in zijn fles.

6 maanden – fruit.
Toen hij 6 maanden werd, begon ik ook met mate gekookte aardappel toe te voegen of pasta. Ik pureerde alles en bewaarde het op dezelfde manier: in de vriezer. Je hoort tegenwoordig veel over de Rapley-methode (voeding in grote stukken aanbieden), maar deze methode vond ik zelf niet prettig en onze kleine ook niet. Hij kreeg nu wat meer, ik denk zo’n 4-6 ijsblokjes per dag wat overeen kwam met een klein Olvarit-potje. En weer bood ik het minimaal 3 dagen achter elkaar aan. In de middag kreeg hij nu een beetje gepureerd fruit, ook 4-6 ijsblokjes per keer: meestal banaan met gekookte appel of peer (gekookte appel of peer kon hij beter verteren). ‘s Avonds kreeg hij fijne granen pap in zijn fles en gedurende de dag, naast zijn flessen, af en toe een slokje water. Af en toe kreeg hij een maisvinger om te oefenen. Zogenaamde ‘babykoekjes’ heb ik nooit gegeven.

8 maanden – granen.
Met 8 maanden ging hij aan de kleine stukjes volkoren brood met roomboter als maaltijd. Ook kreeg hij tussen de middag havermoutpap gemaakt van havermout, een geprakte banaan en water. ‘s Avonds kreeg hij soms een beetje vlees door zijn gerecht. Nog steeds pureerde ik zijn eten. Favoriet was: gestoomde courgette met ontvelde tomaat met pasta en gehakt. Hij ging voor de papfles ook weer over op de 8 maanden variant, maar wat heb ik moeten zoeken naar een suikervrije variant. Na 8 maanden wordt er suiker of honing bij toegevoegd. Jammer hoor!

Maak ook je eigen tussendoortjes: in dit geval stukjes bevroren banaan met 85% chocolade er over heen gesmolten

Stukjes bevroren banaan met 85% chocolade er over heen gesmolten… ook een hit :)

12 maanden – met de pot mee eten.
Na 12 maanden werd het allemaal wat makkelijker. Geen aparte pastasaus meer koken bijvoorbeeld (vanwege de knoflook en ui) en gewoon lekker met de pot mee eten. Nou, dat vond hij natuurlijk geweldig. Als toetje eet hij gewone yoghurt. De ‘kindertoetjes’ zijn duur en onnodig. Bovendien zit daar ook weer veel suiker in. Ook meer soorten fruit kon hij nu eten/drinken in bijvoorbeeld een smoothie en ook kon hij ‘aparte’ smaken leren kennen: af en toe een stukje chocolade (ja, die hele bitter van 85%) vond hij heerlijk. Als tussendoortje eet hij fruit, yoghurt of iets zelf gebakken. Als we visite hebben, iets te vieren hebben of op bezoek zijn, eet hij daar ook lekker mee met de taart/koek/snoep mee maar thuis willen we graag de basis zo gezond mogelijk houden.

En over de basis gesproken: zorg er voor dat de basis van de voeding voor je kind niet uit suiker bestaat. Dat is eigenlijk de truuk om een makkelijke eter thuis te hebben. Je kind leert hierdoor de natuurlijke smaken kennen en dat niet alles rete-zoet hoeft te zijn om lekker te zijn.

Water als basis.

Water als basis.

Zo ook met drinken. Geef je kind water of thee in de eerste 2 jaar van zijn leven. Het fenomeen ‘mijn kind lust geen water’ verbaast me nog steeds. Er is werkelijk geen dier/mens/wezen op aarde die van nature geen water lust. Water is namelijk een van de eerste levensbehoefte en zonder water ga je dood. ‘Geen water lusten’ is daardoor aangeleerd gedrag. Het is natuurlijk zo dat water erg saai is als je basis (daar heb je hem weer ;)) uit suikerrijke drankjes bestaat zoals limonade. Als je je kind limonade aanbiedt, natuurlijk wil hij dan geen water. Als jou eerste auto een Mercedes was, zou jij dan voor een Fiat Panda kiezen als je de keuze krijgt? Nee, natuurlijk niet! Want jou basis is een Mercedes. En alles daar beneden, deugt niet. Als iemand als eerste auto een Fiat Panda heeft gehad, is hij gelukkig met zijn Pandaatje en blij met iedere ‘upgrade’ die hij in een nieuwe auto zou krijgen. Want zijn basis is lager. Wat een vergelijking he ;), maar hopelijk snap je wat ik bedoel ;).

Wat ook heel belangrijk is, volgens ons, is structuur en regelmaat. Eten doen we aan tafel. In de kinderstoel. Niet in de autostoel, kinderwagen of winkelwagen. Ook eten we op vaste tijden. Om 08.00 / tussendoortje om 09.30 / lunch om 11.30 / tussendoortje om 14.30 / diner om 17.30. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten. Maar we eten niet lukraak de hele dag door een koekje hier en een koekje daar tijdens het spelen of andere bezigheden.

Ook is aandacht bij het eten heel belangrijk vinden wij. Vanaf dat hij zijn eerste hapjes kreeg, was het eten onze bezigheid. En daarmee bedoel ik: geen TV, geen filmpje kijken, niet op je telefoon scrollen, geen heftig gesprek met je partner voeren over de taken die hij of zij niet heeft gedaan…. nee, met aandacht samen met je kindje eten, zonder enige irritatie of frustratie in je energie of stem.

Mijn tips op een rijtje:

  1. Begin met groente als eerste hapje.
  2. Geef iedere nieuwe groente minimaal voor 3 dagen lang, ook als je kleine het niet lijkt te lusten.
  3. Geef pas fruit vanaf 6 maanden, zodat hij eerst aan de groentesmaak kan wennen.
  4. Probeer de basisvoeding suikervrij (of zo min mogelijk suiker) te houden.
  5. Geef je kleine de eerste 1 1/2 tot 2 jaar alleen water of thee als basisdrinken en limonade/appelsap met uitzondering.
  6. Hou structuur en regelmaat in wanneer je eet en waar. Zo weet je kindje altijd wat hij kan verwachten.
  7. Eet met aandacht. Voor je kindje is iedere smaak nieuw en spannend. Leer hem met kalmte en rust die smaken kennen.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt :). Om het dagmenu van onze dreumes van nu 16 maanden te bekijken, klik dan even hier. Voor het dagmenu met 15 maanden, klik je hier en voor het dagmenu van 14 maanden klik je hier.

Renske

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *