Deze manier van eten houd je jong!

Maak je eigen drinkontbijt!

De juiste voeding zorgt er niet alleen voor dat je gezond blijft, maar heeft ook invloed op je algehele welzijn (en voorkomt de nodige rimpels). Hierbij is het belangrijk om je iets te realiseren: het gaat namelijk niet alleen om wát je precies eet. Het gaat er ook om welke eetgewoonten je er op nahoudt. Welk eetpatroon houd je aan? Hoeveel eet je precies? En op welke tijdstippen?

 

Minder eten = langer leven?

Uit een onderzoek van Brigham Young University bleek dat je eetgewoonten voor een deel kunnen bepalen hoe lang je (kwalitatief) zal leven. Er werden in dit onderzoek twee groepen muizen gebruikt. De ene groep muizen had ongelimiteerd toegang tot voedsel, terwijl de andere groep muizen het met een beduidend kleinere hoeveelheid voedsel moest doen (dit hield in dat ze structureel 35% minder calorieën tot hun beschikking hadden). Wat bleek? De muizen die minder aten, leefden langer. Het is wellicht te vergelijken met hoe ons voedsellandschap er tegenwoordig uitziet: er is een overvloed aan alles, verleidingen liggen constant op de loer, we vieren van alles met een hoop eten en alcohol…

 

Hoe werkt dit?

Wanneer je eet, zijn je cellen druk bezig met het opnemen en opslaan van alle nodige voedingsstoffen. Tussen de maaltijden door hebben je cellen een moment van rust: ze kunnen zich weer opbouwen en herstellen. Helaas krijgen die cellen tegenwoordig maar weinig tijd om tussendoor ‘bij te komen’. Zoals eerder genoemd leven we in overvloed: door de constante voedselstroom – tussendoortjes, extra maaltijden, traktaties, noem maar op – is je lichaam constant aan het werk. Maar is het wel zo goed als je lichaam alleen maar bezig is met opnemen en opslaan?

 

Niet overeten

Nu blijkt dat de focus in dit geval meer zou moeten liggen op voorkomen dat je overeet dan dat je te weinig eet. Wanneer je niet genoeg voedsel binnenkrijgt – en daarmee ook niet de voedingsstoffen die je lichaam zo hard nodig heeft – zal je er op de lange termijn niet gezonder op worden. Het staat afvallen in de weg en veroorzaakt alleen maar het jojo effect. Overeten is het andere uiterste en is iets wat soms ongezien gebeurt. Zorg dat je in ieder geval grote caloriebommen zoals frisdranken, speciale koffiedrankjes en junkfood overslaat. Het kost je lichaam erg veel moeite om dit goed te verwerken. Daarbij is het handig om goed te leren luisteren naar je lichaam. Heb je dorst? Of heb je echt honger? Geef hier dan gehoor aan. Let erop dat je niet gaat eten uit verveling, of omdat het toevallig voor je neus staat (ja, dat geldt ook voor die hardnekkige droppot op het bureau van je collega) of omdat er voor de zoveelste keer iets te vieren valt.

 

Kortom: let niet alleen op wat je eet, maar neem ook je eetpatroon eens onder de loep. Op die manier krijgen die rimpels nog even geen kans, voorkom je overgewicht, heb je een mooiere huid en – het allerbelangrijkste – geef je je lichaamscellen tussendoor de nodige tijd om te herstellen. Een gezond lichaam straalt niet alleen van buiten!

 

Auteur: Anita Mulderij, voedingsdeskundige

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *