Dit is wat je moet doen als je te veel suiker hebt gegeten

christmas-cookies-2975570_1920

Het is weer december en dat betekent veel etentjes, borreltjes en andere gelegenheden om lekker te eten. Kerstkransjes, chocolade, kerststol en andere zoete maar ook hartige lekkernijen verschijnen in deze tijd regelmatig voor je neus, of je nou wilt of niet. Het lastige met suiker is dat het verslavend werkt. Als je eenmaal suiker hebt gegeten, dan wil je daarna meestal meer. Dat is helaas niet zo goed voor je gezondheid en je gewicht. Je maakt het jezelf het meest gemakkelijk door er helemaal niet aan te beginnen, maar als je er al aan begonnen bent, gaat het er dus om die vicieuze cirkel te doorbreken voordat je straks tot eind december zoetigheid tot je neemt. Maar hoe doe je dat?

Bloedsuikerspiegel

Als je veel suiker eet, krijgt je lichaam als het ware een klap. Het moet hard aan het werk om de suiker om te zetten in glucose en die naar je bloed te vervoeren. Daardoor schiet je bloedsuikerspiegel omhoog. In reactie daarop komt insuline vrij om je suikerspiegel weer naar beneden te krijgen en de suiker naar je cellen te vervoeren. De glucose die je lichaam op dat moment niet nodig heeft, wordt opgeslagen als vet. Na de bloedsuikerpiek duikelt je suikerspiegel naar beneden, waardoor je honger krijgt en zin hebt in… suiker. Gelukkig kun je deze vicieuze cirkel doorbreken. Je doet dit door in plaats van iets met suiker te nemen, te kiezen voor voeding dat rijk is aan eiwitten en vetten. Deze houden je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor je cravings naar zoetigheid afnemen. Zeker wanneer je buikvet wilt verbranden is dit erg belangrijk. Kies er bijvoorbeeld voor om een gekookt ei, een halve avocado of een handje noten te eten.

Vezels

Ook vezels vertragen de opname van suiker en voorkomen zo dat je bloedsuikerspiegel te snel stijgt. Dit is een van de redenen waarom zoete voedingsmiddelen zoals fruit bijvoorbeeld voorrang krijgen boven zoetigheid met geraffineerde suikers. De vezels in fruit zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt, daarnaast zijn de vezels goed voor je stofwisseling en bevat fruit natuurlijk enorm veel vitamines en mineralen.

Ontspan

Meer dan 80 procent van de mensen zegt dat ze meer zoet gaan eten als ze gestrest zijn. Doorbreek deze cirkel door te ontspannen. Bijvoorbeeld met ontspanningsoefeningen, meditatie of yoga. Zo neemt niet alleen je stress af, maar ook je trek in zoet. Zeker in de december maand is het verstandig om hier tijd voor te maken. Zo kom je deze maand een stuk rustiger door.

Maak een gezonde maaltijd klaar voor later

Als je weet dat je veel suiker gaat eten, maak dan een gezonde maaltijd klaar voor later. Zo heb je een gezond alternatief voorhanden op het moment dat de suikercrash zich aankondigt en je weer honger krijgt. Een groene smoothie is ideaal om op zo’n moment te drinken. Het geeft je direct een boost aan vitamines, minderalen en vezels waardoor je direct uit de cirkel stapt. Zeker als je af wilt slanken is de smoothie een perfect hulpmiddel.

Zorg voor probiotica

Suiker is voedsel voor de slechte bacteriën in je darmen, die op hun beurt invloed hebben op je brein. Daardoor wordt het moeilijker om gezonde voedselkeuzes te maken. Als je na de suiker iets eet of drinkt dat goede darmbacteriën bevat, dan herstel je de balans en kun je makkelijker gezondere voedselkeuzes maken. Denk aan gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool, kombucha of kefir.

 

Dit artikel is geschreven door Anita Mulderij, voedingsdeskudige

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *