Kaliumtekort – hoe herken en voorkom je het?

Dat vitamines en mineralen belangrijk zijn dat weten en begrijpen we allemaal wel maar hoe vaak sta jij er bij stil of je ze voldoende binnenkrijgt?

Zonder dat je het door hebt kun je soms tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen hebben. Als je deze niet aanvult kan het vervelende klachten als gevolg hebben. In dit artikel lees je hoe je merkt dat je een tekort aan kalium hebt en wat je er tegen kunt doen.

Kalium

Kalium is een heel belangrijk mineraal voor het lichaam, toch is het ook een relatief onbekend mineraal. Waarschijnlijk weet je dat er veel kalium in bananen zit en houd je kennis daar op. Kalium heeft echter veel belangrijke functies in het lichaam. Zo helpt het bij de samentrekking van je spieren, bij de vochtregulatie in je lichaam en houdt het andere mineralen in je lichaam in balans.

Natrium

Daarnaast vermindert het de negatieve effecten van een overmatige zoutconsumptie, ook wel gelinkt aan het mineraal natrium. Dit komt goed van pas aangezien Nederlanders gemiddeld anderhalf keer zoveel zout nemen als wordt aangeraden. Een kaliumrijk voedingspatroon zorgt ervoor dat er meer natrium wordt uitgescheden. Kalium zorgt er ook voor dat de wanden van de bloedvaten ontspannen, zodat de bloeddruk lager wordt. Als je je kaliuminname verhoogt terwijl je je natriuminname verlaagt, kan je het risico op een beroerte dan ook aanzienlijk verlagen. Genoeg redenen om ervoor te zorgen dat je voedingspatroon voldoende kalium bevat dus.

Hoe herken je een kalium tekort?
Er zit veel kalium in verse groenten en fruit. Als je je groente en fruit uit potjes en blikjes haalt, heb je een groot risico op een kaliumtekort. Aan de volgende klachten kun je merken dat je mogelijk een kaliumtekort hebt.

– Je voelt spierzwakte of hebt spierkrampen
Kalium speelt een zeer belangrijke rol in het samentrekken van alle spieren in het lichaam, van de hartspieren tot de beenspieren. Als je dus last hebt van spierzwakte, spierspasmes of spierkrampen, kan dit zeker te maken hebben met een kaliumtekort.

– Je hebt een hoge bloeddruk of hartkloppingen
Als je kaliumgehalte te laag is, kunnen de wanden van de bloedvaten vernauwen waardoor er een te hoge bloeddruk op kan treden. Hartkloppingen kunnen dan ook voorkomen omdat vernauwde hartspieren ervoor zorgen dat het moeilijker is om het bloed rond te pompen in het lichaam.

– Je voelt je opgeblazen
Als er te weinig kalium in je lichaam is, is de kans groter dat er teveel natrium in je lichaam ronddwaalt. Natrium zorgt vervolgens voor het vasthouden van vocht waardoor je je eerder opgeblazen kan voelen.

– Je voelt je altijd moe
Hoeveel je ook slaapt en rust, je blijft moe. Dit is een heel algemene klacht, maar één van de vele mogelijke oorzaken is absoluut een kaliumtekort. Iedere cel in het lichaam heeft namelijk voldoende kalium nodig om te kunnen functioneren. Als je je steeds vermoeider gaat voelen terwijl je genoeg slaap krijgt, wees er dan dus attent op dat dit te maken zou kunnen hebben met een kaliumtekort.

– Je hebt regelmatig het gevoel dat je flauw gaat vallen
Het kaliumpeil in je lichaam kan op en neer gaan gedurende de dag. Een snelle daling zorgt ervoor dat je hartslag lager wordt, waardoor je je duizelig kunt voelen en het gevoel kan hebben dat je flauw gaat vallen. Tintelingen in je armen en benen kunnen dan ook voorkomen. Toch komt dit niet vaak voor en net als bij moeheid kan deze klacht door andere factoren worden verklaard.

Zo voorkom je een tekort
Hou je lichaam altijd goed in de gaten. Heb jij vreemde klachten, kwaaltjes of pijntjes? Grote kans dat je bepaalde vitamines of mineralen mist. Om tekorten te voorkomen is het belangrijk dat je een uitgebalanceerd voedingspatroon hanteert. Dat ziet er zo uit:

–        Eet voldoende verse groenten, minimaal 400 gram per dag.

–        Eet elke dag een stuk fruit

–        Vermijd eten uit potjes, blikjes, zakjes en pakjes.

–        Eet regelmatig vlees, vis, ei, noten, zaden, bonen, pitten en oliën.

–        Drink voldoende water

De groenten en fruit soorten bevatten tegenwoordig veel minder vitamines en mineralen als dat zij vroeger deden. Slik daarom dagelijks een multivitamine om er zeker van te zijn dat jou vitamine- en mineralenhuishouding in balans blijft!

Ben jij op zoek naar lekkere recepten die je helpen bij het afvallen? Klik dan hier!

 

DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN VOOR ANITA MULDERIJ – VOEDINGSDESKUNDIGE

GA BIJ LICHAMELIJKE KLACHTEN ALTIJD EERST NAAR EEN HUISARTS VOORDAT JE ZELF SUPPLEMENTEN GAAT SLIKKEN.




Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.