REVIEW: Puur Natuur Groente door Monique van der Vloed

Meer groente eten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel het advies is om minimaal 250 gram groente te eten per dag, lukt mij dit ook niet altijd. En ik ben niet de enige. Het lukt maar weinig Nederlands om 250 gram groente of meer per dag te eten. Monique van der Vloed, voedingsdeskundige, lukt dit prima! Sterker nog, zij eet 2 kilo groente per dag! Hoe dan? Nou, daar heeft ze een boek over geschreven: Puur natuur Groente. Met dit boek wil Monique ons inspireren en motiveren om meer groente te eten en geeft ze duidelijk weer hoe we dit zouden kunnen doen.

Monique heeft al eerder verschillende bakboeken uitgegeven met voornamelijk recepten. Dit is het eerste boek waar vooral ook veel informatie in staat over het eten van meer groente. Natuurlijk vind je ook in dit boek recepten, want Monique levert geen half werk. Je kunt dus met de tips die zij geeft meteen aan de slag!

Ik zie mij niet als iemand die 2 kilo groente gaat eten, maar met de tips van Monique kom ik toch weer een stukje verder om meer groente in zelfs mijn ontbijt toe te voegen! Eerlijk is eerlijk, niet alle recepten spreken mij aan, mede door de foto’s, en ook ben ik niet bekend met alle ingrediënten. Dat weerhoudt me dan toch in het dagelijkse leven om de recepten te maken. Ik hou erg van basis producten (en dit is natuurlijk voor iedereen anders) en ik gebruik liever geen stevia-producten. Sommige recepten vallen daarom af. Maar er blijven nog genoeg recepten over om wel mee te experimenteren! Monique geeft recepten voor tussendoortjes, ontbijt, lunch en diner! De recepten zijn duidelijk geschreven en ook de informatie in ieder hoofdstuk leest lekker weg. Soms vind ik de tekst echter wel langdradig. Het boek heeft overigens ook een fijn formaat! Niet te groot, niet te klein.

Door de donkere (hout)achtergrond is het soms slechts te lezen.

Qua vormgeving heb ik wel aantal puntjes. Die vind ik namelijk niet altijd even kloppen. Als eerste de titel. Puur natuur Groente. Ik begrijp niet waarom het woord ‘natuur’ geen hoofdletter heeft. En dat klinkt misschien gek, maar dat soort dingen vallen me dan direct op. Ook worden er verschillende istockphoto’s gebruikt (wat natuurlijk geen probleem is), maar ik had dan toch voor een ander soort foto gekozen die beter aansluit bij het hoofdstuk. Ook de tekst lijkt wel lukraak op de foto’s geplakt te zijn bij iedere aankondiging van het nieuwe hoofdstuk. Zo staat het de ene keer links boven, de andere keer rechts gecentreerd en de volgende keer ergens in het midden maar vreemd gecentreerd. Hier zit geen structuur of logische volgorde in. Door de donkere (hout)achtergrond is het soms slechts te lezen. Ook bij het hoofdstuk “Een wereld vol groente” vind ik het een vreemde keuze om het woordje ‘wereld’ bovenop een houten scheur te plaatsen waardoor de twee letters E wegvallen. Hier is niet goed over nagedacht.

Ook bij het hoofdstuk “Een wereld vol groente” vind ik het een vreemde keuze om het woordje ‘wereld’ bovenop een houten scheur te plaatsen waardoor de twee letters E wegvallen.

Ook worden er in de recepten soms wel vier verschillende fonts en lettergroottes gebruikt (en dat in 1 recept). Dit maakt het rommelig en onoverzichtelijk.

Dit zijn natuurlijk slechts schoonheidsfoutjes en het zal misschien de meeste mensen niet eens opvallen. Toch vind ik, juist in boeken, de vormgeving ook belangrijk. Laat je dit echter niet weerhouden om dit boek te proberen. Je zult veel nieuwe dingen leren en het is een handig boek als je meer groente in je dagelijkse patroon zou willen toevoegen. Ook voor veganisten. Niet alle recepten zijn veganistisch maar er worden door Monique dan altijd alternatieven gegeven. Dit boek telt overigens 176 bladzijden en heeft een formaat van 17 x 24 cm.

Je kunt dit boek voor 19,95 aanschaffen, bijvoorbeeld bij bol.com, Voor meer informatie over het boek, of over Monique, bekijk dan even haar eigen pagina.

Ik heb dit boek ook aan mijn moeder laten lezen en ook zij heeft haar mening gegeven. In een notendop:

• Mooie omslag, goed formaat en handzaam. Oogt onrustig bij doorbladeren door het gebruik van verschillende fonts.