Rode rijst met miso, champignons en paprika

Dit rode rijst gerecht heeft maar weinig ingrediënten nodig en is toch erg smaakvol! Dit is mede dankzij de misopasta die een aparte, zoute smaak geeft aan het gerecht. Momenteel is dit mijn favoriete lunch (ja, ik eet graag warm met de lunch :)). Het is ontstaan doordat ik een zak kastanjechampignons over had en een paprika. Nu maak ik het vaker omdat het zo goed is bevallen. Je maakt het als volgt:

Ingrediënten voor 1 flinke portie:

  • 50 gram rode, volkoren rijst (rauw)
  • 250 gram kastanje champignons
  • 1 kleine ui
  • 1 gele of oranje paprika
  • 1 theelepel misopasta (er zijn verschillende varianten, ik gebruik bruine misopasta, gemaakt van sojabonen en bruine rijst)
  • 1 eetlepel olie (ik gebruik arachideolie)

Bereidingswijze:

  1. Je bereidt de rijst voor zoals op de verpakking staat.
  2. Je versnippert de ui en snijdt de champignons in plakjes.
  3. Dan verwarm je de olie in een wokpan en doet hier de ui bij.
  4. Als de ui glazig ziet, doe je de champignons erbij.
  5. Deze bak je tot ze slinken en mooi bruin zien.
  6. Je snijdt de paprika in dunne reepjes en deze ‘wok’ je een paar minuten mee.
  7. Dan doe je de theelepel misopasta erbij en je roert het goed door.
  8. Als de rijst klaar is, meng je die bij de groente.
  9. Klaar!

Ik vind dit dus echt heerlijk, je kunt het ook gebruiken als vulling voor springrolls en ik heb het zelfs een keer meegenomen naar het strand om koud te eten. Het is zeer vezelrijk en een goede bron van eiwitten.

Per portie krijg je binnen: 375 kcal, 45 gram koolhydraten, 13 gram vet, 14,5 gram eiwit, 12 gram vezels en een halve gram zout.

Eetse!

Renske




Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd