Satésaus (pindasaus)

Pindasaus kun je kant-en-klaar in de supermarkt kopen. Heerlijk voor bij een barbecue of bij de rijst. Kant-en-klare pindasaus kun je in de magnetron of in een pannetje op temperatuur maken en direct serveren. Maar wist je dat je pindasaus ook heel makkelijk zelf kunt maken? En dat dit niet veel meer tijd kost dan een kant-en-klare saus warm te maken? En ook belangrijk: 1 portie kant-en-klare pindasaus bevat ongeveer 12 gram snelle suikers. Deze zelfgemaakte pindasaus bevat slechts 1,5 gram snelle suikers! Daarom is deze pindasaus geschikter om te nemen als je een koolhydraatarm dieet moet volgen.

Ingrediënten voor 4 porties:

  • 5 eetlepels pindakaas (ik gebruikte de 100% pindakaas van de Albert Heijn. Deze bevat alleen maar pinda’s!)
  • 150 ml water
  • 1 eetlepel ketjap manis
  • 1 theelepel sambal

Bereidingswijze:

  1. Doe alle ingrediënten in een steelpannetje.
  2. Breng al roerende aan de kook tot er een saus ontstaat.
  3. Als de saus te dik is, voeg je nog wat water toe.

En klaar is Kees! 1 portie pindasaus levert je 175 kcal (eet het dus wel met mate ;)), 7 gram vet, waarvan 2,5 gram verzadigd vet, 3 gram eiwit en 2,3 gram koolhydraten.

Eet de pindasaus bijvoorbeeld samen met gewokte Chinese kool, een portie zilvervliesrijst en 2 stokjes met gegrilde kipstukjes.

Eet smakelijk!

Renske




1 reactie

Dagmenu #1 dreumes (14 maanden) – NIET ZO ZWAAR HOOR 09/10/2018 at 21:18

[…] Vandaag aten we zilvervliesrijst met gewokte ui/paprika/paksoi en eigen gemaakte pindasaus. Wij eten om de dag vlees en dit was een vleesloze dag. Dit doen we vanwege meerdere redenen […]

Antwoord
Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd